Huiswerk op school

Als school vinden we huiswerk erg belangrijk: het is een duidelijke link tussen school en thuis. Via huiswerk gaat de leerkracht na of de leerling de leerstof heeft begrepen en zelfstandig kan verwerken. Daarnaast is in het lager onderwijs ‘plannen en leren organiseren’ een belangrijke eindterm. Naast opdrachten in de klas proberen we dit ook via huiswerk zoveel mogelijk aan te leren.

Als leerkracht verwachten we van de leerlingen dat ze de afgesproken taken en opdrachten zo zelfstandig mogelijk afwerken. Samen maken mag, maar is zeker niet nodig. We vragen aan de ouders wel een consequente opvolging. Zo weet het kind dat er zowel op school als thuis belang gehecht wordt aan een goede werkhouding en dat er samenwerking is tussen thuis en school.

Onder huiswerk verstaan we elke taak die een leerling na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de klasleerkracht (bv. leesopdrachten, schrijfopdrachten,  rekenoefeningen, opzoekopdrachten, leren van toetsen, … ).

Er wordt gewerkt vanuit een aantal belangrijke uitgangspunten waarop we ons baseren:
– De visietekst van het GO! betreffende huiswerk.
– Het welbevinden van elke leerling.
– De verwachtingen vanuit het secundair onderwijs.
– De zinvolheid van huiswerk.
– Het soort huiswerk dat kinderen krijgen.
– Gerichte feedback na het huiswerk.
– De frequentie van het huiswerk.
– Het doelpubliek.
– De thuissituatie.

Onze school past binnen haar huiswerkbeleid een graduele opbouw toe van de eerste graad tot de derde graad.

EERSTE graad:

  • Er kan als thuisopdracht een kort oefen- of leesmoment ingepland worden om leerstof te automatiseren (bv. lezen, maaltafels, rekenkaartjes tot 10 of 20, …). Het aantal kan per week variëren.
  • De leerlingen krijgen 1 tot 2 grotere huistaken per week (bv. woordpakket of rekenblad) Dit wordt in het agenda genoteerd op de dag voor de taak wordt ingediend.
  • Voor bepaalde leerlingen kan er bij taken gedifferentieerd (op maat) gewerkt worden en dit zowel in remediëring als uitdaging.
  • Vanaf L1 schrijven de leerlingen hun agenda wanneer ze hier klaar voor zijn.

TWEEDE graad:

  • Er kan als thuisopdracht een kort oefen- of leesmoment ingepland worden om leerstof te automatiseren (maaltafels, breukenkaartjes, …). Het aantal kan per week variëren.
  • De leerlingen krijgen gemiddeld 2 grotere huistaken of toetsen per week met een deadline. Bij de deadline wordt indien mogelijk rekening gehouden met vrijetijdsbestedingen of andere activiteiten (bv. kermis, schoolfeest, ..). De leerling krijgt op deze manier inspraak, leert plannen, maakt eigen beslissingen wat resulteert in een hoger welbevinden en een grotere betrokkenheid.
  • Voor bepaalde leerlingen kan er bij taken gedifferentieerd (op maat) gewerkt worden en dit zowel in remediëring als uitdaging.

DERDE graad:

  • Er kan als thuisopdracht een kort oefen- of leesmoment ingepland worden om leerstof te automatiseren (dialoogje oefenen, Franse woordjes, enzovoort, …). Het aantal kan per week variëren.
  • De leerlingen krijgen gemiddeld 4 grotere huistaken of toetsen per week met een deadline. Bij de deadline wordt indien mogelijk rekening gehouden met vrijetijdsbestedingen of andere activiteiten (bv. kermis, schoolfeest, …). De leerling krijgt op deze manier inspraak, leert plannen, maakt eigen beslissingen wat resulteert in een hoger welbevinden en een grotere betrokkenheid.
  • Voor bepaalde leerlingen kan er bij taken gedifferentieerd (op maat) gewerkt worden en dit zowel in remediëring als uitdaging.

Algemene afspraken

  • In het eerste en tweede leerjaar worden de huistaken op de dag zelf genoteerd voor de dag nadien.
  • Vanaf het 3de leerjaar plant de klastitularis op maandag de huistaken samen in de agenda in voor een volledige week. De leerlingen maken de huistaken op basis van de vooropgestelde deadline, dit ten laatste op vrijdag.
  • Uitzonderlijk kan een grote opdracht (spreekbeurt, boekbespreking,…) vanaf L3 of toetsenplanning vanaf L5 door de klastitularis minstens twee weken vooraf aangekondigd worden.
  • Vanaf L4 worden de lessen minstens een week vooraf door de leerkracht aangekondigd, de leerlingen noteren de les in hun agenda op de dag van de toetsafname.
  • Van L4 tot L6 zal de titularis ook via smartschool de huistaken en lessen doorsturen naar de leerlingen en hun ouders.
  • Iedere iedere klas staan er huistakenbakjes/- of mappen. De leerlingen kunnen gedurende de week hun afgewerkte huistaken hier steeds in deponeren als ze er mee klaar zijn.
  • Na controle van de huistaken door de titularis is er een moment van feedback. Dit moment plant hij/zij in op een zelfgekozen moment en indien dit nodig blijkt te zijn. De feedback kan een klassikale herhaling zijn. Uitval bij sommige leerlingen kan besproken worden op een dataoverleg of volgens de eigen werking in de klas worden aangepakt (tijdens contractwerk, hoekenwerk,…).
  • Elke dag voorzien we standaard 10 minuten voor automatisering in de klas.
  • Taken dienen niet afgegeven te worden onmiddellijk na een vakantie, de dag na een oudercontact, dag met een speciale activiteit (sportdag,…).
  • Toetsen worden niet afgenomen onmiddellijk na een vakantie.

Rol van de ouders

  • De ouder zorgt voor de meest gunstige randvoorwaarden zodat het kind zijn/haar huiswerk rustig kan maken.
  • De ouder bekijkt samen met het kind de agenda. De ouder zorgt er voor dat het kind het huiswerk maakt, de les leert of het materiaal verzamelt.
  • De ouder kijkt na of het huiswerk gemaakt is, maar verbetert niet.
  • De ouder helpt het kind herinneren dat hij/zij het huiswerk, het zwemgerief, het materiaal mee naar school neemt.
  • De ouder tekent de toetsen om aan te geven aan de klasleerkracht dat deze werden gezien.