-
Zindelijkheid thuis en op school
Ieder kind is anders en ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. Ook het zindelijkheidsproces verloopt voor elk kind op een unieke manier. Geef het dus de tijd die het nodig heeft.
Wij willen jullie graag ondersteunen bij het zindelijk maken van je kind. Daarom hebben we enkele tips en afspraken op een rijtje gezet:
- In het begin is het toilet vaak niet aangepast aan de noden van je kind: het is te hoog en de opening lijkt enorm. Kies daarom eerst voor een stevig potje. Dit biedt voldoende steun aan de rug en voeten, wat zorgt voor een stabiele zithouding.
- De ideale plaspositie? Laat je kind zittend plassen op een stevig potje, in een soort hurkzit met de benen wat uit elkaar en de voeten goed gesteund op de grond. Zowel jongens als meisjes leren op deze manier het best om te plassen.
Een goede aanpak is om je kind op vaste tijdstippen mee naar het toilet te nemen. Zet je kind dan op het potje terwijl jij zelf ook naar het toilet gaat. Kinderen leren door nabootsing.
- Laat je kind zoveel mogelijk lopen in een onderbroek en in kleding die gemakkelijk aan en uit kan. Dit bevordert de zelfstandigheid.
- Beloon je peuter als hij of zij op het potje plast. Klap in de handen, zeg “hoera!”, … Je kind zal zich hierdoor gewaardeerd voelen en het gedrag willen herhalen. Vergeet niet: ook al gaat het goed, een ongelukje kan nog steeds gebeuren. Straf je kind nooit. Dat hoort bij het leerproces.
Eenmaal je kleuter naar school komt, proberen we de pamper zo snel mogelijk weg te laten. Een pamperbroekje raden we af. Kies liever voor een pamper met plakkers, omdat dit praktischer is voor de juffen en kinderverzorgers.
- Als je kleuter geen stoelgang durft te maken op het toilet, laat hem of haar dan mee gaan met mama, papa of een oudere broer of zus. Toon hoe jij het toilet gebruikt en geef een compliment of applaus voor het goede voorbeeld.
- Bezoek samen met je peuter de bibliotheek en zoek boekjes over zindelijkheid. Dit helpt om het onderwerp bespreekbaar en herkenbaar te maken.
Zet de zindelijkheidstraining ook in het weekend en tijdens vakanties verder. Als dit thuis niet wordt volgehouden, is het voor ons op school moeilijk om telkens opnieuw te beginnen. Onze klasgroep groeit doorheen het schooljaar en we willen ook voldoende tijd en ruimte geven aan andere ontwikkelingsactiviteiten.
Zindelijk worden is niet altijd gemakkelijk. Maar als we samen als team – ouders én school – samenwerken, lukt het zeker.