-
Zindelijkheid thuis en op school
Ieder kind is anders, ieder kind evolueert op zijn eigen tempo. Het zindelijkheidsproces evolueert bij ieder kind anders, geef dit tijd.
We willen jullie graag helpen om je kind zindelijk te maken.
Daarom hebben we enkele tips en afspraken op een rijtje gezet:
- In de meeste gevallen is het toilet in de eerste fase niet aangepast aan de behoeften van je kind. Het is te hoog en de opening van het toilet lijkt verschrikkelijk groot. Kies in het begin een goed potje. Dit biedt de rug en de voeten van je kind voldoende steun om tot een stabiele zithouding te komen.
- De ideale plaspositie? Laat je kind zittend plassen op een stevig potje, in hurkzit met benen wat open en voeten gesteund op de grond. Zowel jongens als meisjes leren het best op deze manier een plasje te doen.
- Een goede methode is je kind op regelmatige tijdstippen mee te nemen naar het toilet en het kind naast jou op het potje te zetten. Je kind zal je op die manier nadoen.
- Laat je kind zoveel mogelijk lopen in een onderbroek en kledij die gemakkelijk aan en uit kan.
- Beloon je peuter wanneer het op het potje plast (hoera!, in de handen klappen, …). Je kind vindt dit leuk en zal zich gestimuleerd voelen om zijn gedrag te herhalen. Zelfs wanneer je peuter op het potje plast, kan het soms nog eens een” ongelukje” hebben. Straf je kind niet. Het is normaal dat dit af en toe nog eens gebeurt.
- Eenmaal je kleuter naar school komt, proberen we de pamper zo snel mogelijk uit te laten. Een pamperbroekje raden wij niet aan. Wel een pamper met plakkers. Dit maakt het voor de juffen en kinderverzorgers gemakkelijker.
- Wanneer je kleuter geen stoelgang durft te maken, raden we je aan om je kind met mama/papa/oudere broer/zus mee te laten gaan naar het toilet. Toon dat jij wel stoelgang maakt op het toilet en geef applaus voor jezelf/oudere broer of zus. Beloon positief.
- Ga naar de bibliotheek samen met je peuter op zoek naar boeken rond zindelijkheid.
Het zou fijn zijn als jullie in het weekend en de vakanties de zindelijkheidstraining verder zetten.
Zo niet is dit onbegonnen werk voor ons om telkens opnieuw het kind zindelijk te maken. Onze klasgroep groeit gedurende het ganse jaar. Bovendien willen we met de kinderen in de klas ook graag activiteiten aanbieden waarbij ze zich verder kunnen ontwikkelen.
Zindelijk worden, is niet altijd gemakkelijk. Als we met zijn allen samenwerken, komen we er wel.